Monday

Ayam Panggang Ala Kenny Rogers

Ayam Panggang ala Kenny Rogers

Dah lama tak update blog dengan resepi-resepi percubaan ni. Semalam saya dan suami membuat percubaan masak ayam panggang. Semua ni gara-gara tengok iklan Kenny Roger's kat tv hari Jumaat lepas.

Disebabkan tempat kami ni jauh dari bandar dan susah nak dapat makanan-makanan sedap mcmni, saya pun google lah resepi ayam panggang dan terjumpa resepi yang ala-ala KR tu kat sini. Kepada tuan blog, saya mohon copy ye resepi tu kat sini.


Resipi Ayam Panggang Ala Kenny Rogers

Bahan-bahan:

  • 1 ekor ayam (bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil) - saya guna ayam part dada yg dibelah 2
  • 3 biji bawang besar
  • 4 biji bawang putih-saya guna lebih sebab takde herba campuran
  • 1 inci halia
  • 2 atau 3 sudu besar sos lada hitam – saya juga gantikan dengan 1 1/2 sudu sos tiram + 2 sudu kicap pekat + 1 1/2 sudu lada hitam
  • 2 sudu besar madu
  • 1 ketul kiub ayam Knorr
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 2 sudu besar herba campuran-yang ni tak letak pun
  • 1 1/2 sudu teh garam halus
  • Sedikit air untuk mengisar
  • Sedikit mentega



  1. Semua bahan-bahan di atas kecuali ayam dan mentega dikisar dengan sedikit air.
  2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam.
  3. Perap selama 1 1/2 jam.- saya juga perap semalamam.
  4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang (jgn byk sangat, nanti terlebih rasa mentega). Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.
  5. Siap dimakan. Saya hidang bersama fries, baked bean dan juga coleslaw. Hasilnya sangat best!!

No comments: